Rapport om kvalitet i spesialundervisning
Rapport om kvalitet i spesialundervisning
Innhold
I denne forvaltningsrevisjonen har Trondheim kommunerevisjon undersøkt om elever med vedtak om spesialundervisning mottar et tilfredsstillende tilbud. Vi konkluderer med følgende:
Elever med vedtak om spesialundervisning mottar i varierende grad et tilfredsstillende tilbud. Det er forskjeller på kvaliteten i tilbudet mellom de fire undersøkte skolene og internt på den enkelte skole.
De fleste elevene får en tilfredsstillende spesialpedagogisk undervisning. Det er imidlertid utfordringer på følgende områder:
- Mange enkeltvedtak, individuelle opplæringsplaner og evalueringer/årsrapporter er ikke av tilfredsstillende kvalitet.
- Skolene bruker for lang tid på å fatte enkeltvedtak om spesialundervisning etter at de har mottatt sakkyndig vurdering.
- Mange elever får ikke det tildelt det tilbudet som sakkyndig vurdering anbefaler, og ofte blir ikke avviket begrunnet.
- Noen elever har systematisk fått færre timer i uka med spesialundervisning enn det som er fattet i enkeltvedtaket. Dette blir blant annet begrunnet med manglende ressurser.
- Tapt spesialundervisning på grunn av fravær og fellesaktiviteter blir ikke tatt igjen på noen av skolene.
- Skolenes bruk av assistenter i spesialundervisningen er utfordrende på grunn av omfanget, kompetansen og manglende veiledning.
- Halvparten av foreldrene mener samarbeidet med skolen kan bli bedre.
- Spesialundervisning i gruppe kan være en utfordring når opplegget ikke er tilpasset den enkelte eleven optimalt.
Ved spørsmål om rapporten ta kontakt med Roald Elvegård på telefon 91 63 60 99 eller e-post
Sist oppdatert: 13.08.2024