Miljøledelse i Trondheim kommune - miljøkrav i anskaffelsesprosesser
Miljøledelse i Trondheim kommune - miljøkrav i anskaffelsesprosesser
Innhold
I denne rapporten har vi undersøkt hvilke miljøkrav kommunen stiller ved anskaffelser. Undersøkelsen er et ledd i revisjonens årlige gjennomgang av kommunedirektørens styringssystem etter at kommunen ble miljøsertifisert (ISO 14001).
Konklusjon
Kommunens anskaffelsespraksis har ikke vært innrettet slik at kommunen har klart å fremme klimavennlige løsninger på en tilstrekkelig god nok måte. Dette begrunner vi med:
- Det i liten grad er stilt klimakrav i kravspesifikasjonene i mange av anskaffelsene.
- I flere av anskaffelsene hvor det er stilt miljøkrav er tiltakene ofte lite spesifikke og lite målbare med hensyn til klimaeffekter.
- Det foreligger sjelden dokumentasjon for produkters livssykluskostnad og/eller miljøprestasjoner (EPD’er).
- Kommunen har få fossilfrie anleggsplasser eller anlegg med lave utslipp.
- Miljø og klima blir i begrenset grad brukt som tildelingskriterium, og når dette brukes er det ofte under 30 prosent.
- I mange av anskaffelsene inngår ikke krav om miljø og klima som kontraktsvilkår.
- Flere av innkjøperne mener de har for lite kompetanse til å stille de rette miljøkravene i anskaffelsesprosessene.
Sist oppdatert: 16.01.2024