Kriterier for tildeling av ressurser til spesialundervisning
Kriterier for tildeling av ressurser til spesialundervisning
Innhold
Modell for tildeling av ressurser til spesialundervisning for elever med store, omfattende og vedvarende behov for spesialundervisning.
Tilpasset opplæring med spesialundervisning, skal for de fleste dekkes av den ordinære budsjettrammen. Elever med de største og mest omfattende behov for spesialundervisning utløser en toppfinansiering ut fra tre kategorier.
Nedenfor følger beskrivelse av kategoriene: Kriterier i uthevet skrift skal legges til grunn, mens de andre er tilleggskriterier for omfattende og sammensatte behov.
Kategori 1 |
Kategori 2 |
Kategori 3 |
Tilpasset opplæring/spesialundervisning Kriterier som skal legges til grunn
Unntak kan være barn med autisme
Funksjonsevne Eleven klarer en god del selv, men lærer/evt. andre må i perioder være til stede for veiledning, tilrettelegging og assistanse. Tilleggskriterier
Pleie/omsorg/helse kan ha behov for oppfølging til medisinering, mating, stell. SFO/tilsyn Kan ha behov for SFO/Avlastning før/etter skoletid, også utover 4. trinn. |
Tilpasset opplæring/spesialundervisning Kriterier som skal legges til grunn
Unntak kan være barn med autisme.
Funksjonsevne Eleven klarer lite selv, så lærer/evt. andre må være til stede for veiledning, tilrettelegging og assistanse, men kan bistå også andre i gruppen. Tilleggskriterier
Pleie/omsorg/helse har behov for pleie, omsorg i store deler av dagen. SFO/tilsyn Kan ha behov for SFO/Avlastning før/etter skoletid, også utover 4. trinn. |
Tilpasset opplæring/spesialundervisning Kriterier som skal legges til grunn
Funksjonsevne Eleven klarer ingen ting selv og lærer/evt. andre må være til stede for individuell veiledning, tilrettelegging og assistanse hele tiden. Pleie/omsorg/helse har behov for kontinuerlig oppfølging, overvåking og pleie. SFO/tilsyn Kan ha behov for SFO/Avlastning før/etter skoletid, også utover 4. trinn. |
Sist oppdatert: 05.03.2021