Persaunet helse- og velferdssenter

Rundkjøring og bygninger fra Persaunet helse- og velferdssenter

Kontakt Persaunet helse- og velferdssenter

Se kart

Innhold

Om oss

Persaunet helse- og velferdssenter åpnet i januar 2017. Senteret består av 4 sykehjemsavdelinger. I tillegg har vi omsorgsleiligheter, aktivitetssenter for seniorer og hjemmetjeneste på området. Vi har bydelskafe, frisør og fotterapeut på enheten.

Sykehjemmet har 96 enerom med eget bad, fordelt på fire avdelinger. Alle rommene er innredet med lenestol, bord, TV og gjestestol. Det er plass til kjøleskap og stikkontakt med tidsbryter for eventuell vannkoker. 

Utendørs har vi en sansehage, og en stor takterrasse.

Praktisk informasjon

Hovedkontakt og verge

Det er viktig for oss å ha én hovedkontakt som vi kan forholde oss til når det gjelder pasienten. Som regel er dette en i familien som kjenner pasient og dennes interesser godt. Dersom pasient er i stand til det, vil vi be han eller henne utnevne hovedkontakt.

Enkelte beboere trenger også en verge for å ivareta beboerens økonomiske interesser, og eventuelt bistand på andre aktuelle områder. Verge opprettes av statsforvalteren via søknad fra sykehjemslegen. Se www.vergemal.no for mer informasjon.

Lege

Persaunet har en medisinsk ansvarlig sykehjemslege på fulltid. 

Fysioterapi

Beboere i sykehjem har samme rett til fysioterapi som andre. Ventetiden avgjøres av alvorlighetsgraden på behovet og hvilke konsekvenser det vil få for beboeren å vente. Det er ansatte som på faglig grunnlag vurderer behovet for å henvise til fysioterapeut.

Vi setter pris på om pårørende har mulighet til å være med i ulike undersøkelser/behandling utenfor sykehjemmet og ønsker å være i dialog om dette.

Personlige hjelpemidler til forflytning

Vi ordner med bestilling og retur av personlige hjelpemidler etter beboers behov. Det er noe leveringstid, spesielt på Comfort rullestoler.

Møblering og pynting av rom

Vi synes det er flott om rommene blir innredet personlig og hyggelig, men vi gjør oppmerksom på at rommet ikke må møbleres på en slik måte at det vanskeliggjør arbeidsoppgavene våre. Vi understreker at ansvar for eventuelle ødeleggelser, tap av møbler og/eller personlige eiendeler ikke kan tillegges sykehjemmet og viser til skriv om forsikring.

Beboers rom blir vasket etter renholdsstandard i kommunen for sykehjem. Private eiendeler (duker, pynt, møbler, tepper og liknende) må beboer/pårørende rengjøre selv.

Alle rom er på ca. 25 m² og har et bad på ca. 7 m². 

Ser et rom med møbler som er grønne, et bord og 2 stoler

Åndelige og religiøse behov

Sykehjemmet er tilknyttet Strindheim menighet, og det vil holdes gudstjenester og andakter ved sykehjemmet. Vi holder på å etablere et samarbeid som vil komme i gang før påske. Ved behov har vi mulighet til å kontakte prestetjenesten utenom kontortid. Enheten er også behjelpelig med å formidle kontakt med andre trossamfunn.

Alarm/pasientvarsling

Hver beboer får et alarmsmykke som beboer kan trykke på for å få assistanse. Smykket fungerer også som en nøkkel til beboerens rom. Det kan bruker ha på armen eller rundt halsen. Ta kontakt med personalet dersom du har spørsmål rundt dette.

Tobakk og alkohol

Bystyret har vedtatt at det ikke er lov å røyke i kommunale bygg.

Ved spesielle anledninger og høytider tilbys det vin eller annen alkoholholdig drikke.

Det er aksept for og vil bli tilrettelagt for måteholdent inntak av privat innkjøpt alkohol. Vi minner om eventuelle mulige bivirkninger i kombinasjon med visse typer medikamenter. Spør gjerne personalet til råds.

Aktivitet og sosiale arrangementer

Vi ønsker å ha underholdning og aktiviteter av ulike slag gjennom hele året. Dette blir organisert av våre aktivitører. De fleste arrangementer vil foregå på dagtid. Pårørende som ønsker å delta på tilstelninger og arrangementer er velkommen til det. Ta kontakt med personalet for påmelding. Informasjon om aktiviteter vil komme på informasjonstavler på avdelingene og i inngangspartiet.

Frisør og fotpleier

Vi har egne rom i 1. etasje der vi har tilbud om frisør og fotpleie til pasientene våre.

Telefon frisør: 93 09 59 93

Fotpleier er på huset til forskjellige dager, men har system for timebestillinger. Bare snakk med personalet hvis det er ønskelig med time så ordner vi resten.

Bydelskafé

I 1. etasje ved hovedinngangen har vi en bydelskafé. 

Adresseforandring

Beboeren eller hans/hennes pårørende må selv sørge for å gi beskjed til folkeregisteret og andre offentlige instanser om endring av adresse. Det kan endres i folkeregisteret. I tillegg må Posten varsles om adresseendring Adresseendring Posten. Ved spørsmål angående utfylling av skjemaet om inntektsforhold ved langtidsopphold, så kontakt tildeling på telefon 72 54 00 00. Telefontid mandag-fredag kl. 08.00-15.30.

Hvis beboer har digipost anbefaler vi at den avsluttes slik at brev og regninger fra det offentlige sendes i posten.

Klær og eiendeler

Merking av klær og eiendeler og erstatningsansvar

Det er pårørendes ansvar at alle klær merkes med navn og romnummer, samt institusjonsnummer 700. Husk også å merke løsøre og personlige eiendeler som høreapparat, briller, smykker, klokke, mobiltelefon og andre ting som kan tas ut av rommet. Verdisaker, ringer/klokker/ting med stor verdi, har ikke sykehjemmet erstatningsplikt for, slik at dette bør forsikres privat, eller ivaretas av pårørende.

Beboerne trenger også utetøy til alle årstider.

Vasking av klær

Vi har et eget vaskeri som vil vaske beboernes private tøy ved behov. Vi ber om klær som er enkle å behandle, som kan vaskes på minimum 40 grader og er strykefrie. Tøy av andre kvaliteter som ull, silke etc. ber vi om at pårørende vasker selv. Vi gjør spesielt oppmerksom på at sykehjemmet ikke erstatter klær eller personlige eiendeler som blir borte eller ødelegges i forbindelse med vask, stell eller rengjøring.

Innkjøp av klær og toalettartikler

Det er pårørende eller verge som har ansvaret for innkjøp av klær og toalettartikler. Eksempelvis tannkrem, tannbørste, deodorant, barberartikler, fuktighetskrem, hårbørste, hårruller, hårføner/krølltang etc. Sykehjemmet holder bleier, vaskekrem og håndsåpe.

Beboerkonto og oppbevaring av kontanter

Det er opprettet konto til beboere ved Persaunet helse- og velferdssenter. Det vil si at enheten oppretter egen konto på beboer som disponeres av fullmaktshavere/ansatte ved senteret.

Kontoen skal erstatte kontantkasse for småhandel til beboere hos oss.

Kontoen kan brukes eksempelvis ved handling i kaféen, frisør, fotpleie, samt ved klessalg og lignende.

Praktisk bruk av konto avtales mellom beboer/pårørende/verge og primærkontakt.

For at enheten skal kunne forestå disponering har beboer/pårørende/verge ansvar for at det alltid finnes tilgjengelige midler til det løpende behovet.

Det føres eget regnskap på beboerkontiene. Regnskapet sendes uoppfordret til pårørende/verge ved årsslutt.

Ved spørsmål angående beboerkonto, ta kontakt med Toril Størseth på tlf 72 54 90 52 eller på

Forsikring

Vi anbefaler deg å ikke ta med verdifulle eiendeler. Alternativt bør du tegne en særskilt forsikring. Vi gjør oppmerksom på at normal innboforsikring ikke erstatter tap eller skader på høreapparat. Det må tegnes en egen forsikring på dette. Dersom du er medlem i Hørselshemmedes landsforbund, har de egen forsikring som dekker bl.a. tap av høreapparat. Briller må også forsikres særskilt.

Samarbeid og mulighet for klage

Vi ønsker å ha en god dialog og et nært samarbeid med beboer og pårørende om gode løsninger.

Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, anbefaler vi at du gir tilbakemelding til avdelingsleder eller enhetsleder.

Hvis du ikke opplever å nå fram gjennom dialog, kan du ta kontakt med ombudet for helse, omsorg og oppvekst, eller du kan fremme en klage til enhetsleder. Du kan få hjelp av dine pårørende/verge eller primærkontakt til å skrive klagen. Hvis du opplever ikke å nå frem med klagen, kan du sende den videre til Statsforvalteren i Trøndelag for endelig avgjørelse.

Ut i fra innhentet informasjon om beboer i innkomstsamtalen, utarbeides det pleieplan, der vi beskriver hvilken bistand beboeren vil motta hos oss.

Brukerråd

Brukerrådet er et rådgivende organ for enhetslederen, og består av pårørende/ representant for pasienter, og representanter fra ansatte. Enhetsleder er med som sekretær. Brukerrådet er en arena for dialog, og det skal utveksles synspunkter, erfaringer, verdier og fagkunnskap for at tjenestekvaliteten skal bli basert på et bredest mulig grunnlag. Referat fra brukerrådet blir lagt ut på enhetens nettside.

Medlemmer i brukerråd

Referater

Til deg som har fått plass i sykehjem

Søk om plass

Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.

Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende. 

Trondheim kommune har vedtatt en kvalitetsstandard, som sier hva du kan forvente av praktisk hjelp i hjemmet.

Priser helse- og velferdssenter

Priser for å bo på helse- og velferdssenter

Hjelp og støtte til deg som er pårørende

Jobb i helse

logo jobb i helse

Helsevesenet i kommunen byr på spennende jobbmuligheter. Kommunen trenger spesielt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere.

Les mer om Jobb i helse

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Persaunet helse- og velferdssenter, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Diverse telefonnummer

  • 2. etasje: 72 54 90 60
  • 3. etasje: 72 54 90 62
  • 4. etasje: 72 54 90 64
  • 5. etasje: 72 54 90 66

Bussforbindelser

Fra sentrum kan du ta buss 22 til Clara Holsts veg eller Cecilie Thoresens veg, eller ta buss 13 til valentinlyst senteret.

Vi anbefaler å bruke kollektivt da det er veldig få parkeringsplasser ved Persaunet Helse- og velferdssenteret.

Alternativet er å parkere ved Valentinlyst senter (max 3 timer parkering) eller ved Plantasjen.

TK-kode: 053770

Adresse: Kristine Bonnevies veg 20, 7046 TRONDHEIM

Leder

Mona Elisabeth Kielland
Enhetsleder

Direktetelefon:

Annen:

E-post:

Sist oppdatert: 19.09.2024

053770

Fant du det du lette etter?