Politikk i Trondheim
Politikk i Trondheim
Bystyret
Neste bystyremøte: Onsdag 14. og torsdag 15.06.2023 kl 16.00, Bystyresalen
Møtekalender, oversikt over dato og tidspunkter
- Forslagsliste - innsendte forslag i sakene
- Dagsaktuelle spørsmål, (komiteinitiativ, representant forslag, korte spørsmål, interpellasjoner), med gitte svar på interpellasjonene
- Saksdokumenter, notater og tilleggsdokumenter i sakene legges i innsynsløsningen under Møtedokumenter
- Habilitet - forespørsler og vurderinger
- Protokoll fra møtene legges på Innsyn når de er godkjent
Forslag fra politikerne
Forslagslistene ligger på kommunens nettside for politiske utvalg
Oversikt over medlemmer i bystyret
Følg bystyremøtet direkte
Tidligere bystyremøter
Tidligere bystyremøter - saksdokumenter (2003-2011)
Tidligere kommunetyremøter og politiske dokumenter fra Klæbu kommune ( 2009-2019)
Eget nettsted for folkevalgte i Trondheim
Nettstedet "Folkevalgt i Trondheim"
Formannskapet
Her finner du møteplan for formannskapet.
Formannskapene holdes i formannskapssalen, de er åpne for publikum. Møtene vil bli streamet og sendt på kommuneTV.
Noen tirsdager har formannskapet avsatt tid til uformelle møter med organisasjoner og andre som ønsker å møte formannskapet. Møtene holdes som siste del av formannskapsmøtene. Kontaktperson er Knut Ole Bleke, knut-ole.bleke@trondheim.kommune.no.
Oversikt over medlemmer i formannskapet
Forslag fra politikerne
Forslag i møtene finner du her
Kommunalråd
Kommunalråd er heltidspolitikere som opererer innafor alle politiske områder i kommunen. Kommunalråd har ikke instruksjonsmyndighet, men utøver sin rolle gjennom vedtak i formannskapet. Det er medlemmene i formannskapet som er kommunalråd. Kommunalrådene utgjør sammen med ordfører og varaordfører formannskapet, bygningsrådet, valgstyret og klagenemnd.
Du finner er oversikt over medlemmene i formannskapet her.
Generalforsamlinger og eiermøter
Datoene for generalforsamlingene vil bli publisert i møtekalenderen på Innsyn.
Bygningsrådet
Bygningsrådets møter holdes i formannskapssalen, de er åpne for publikum. Møtene vil bli streamet og sendt på kommuneTV.
Formannskapet fungerer som bygningsråd. Bygningsrådsmøtene avholdes ca. hver andre uke, før formannskapsmøtene.
Oversikt over møter i bygningsrådet
Oversikt over medlemmer i bygningsrådet
Forslag fra politikerne
Forslagslistene ligger på kommunens nettside for politiske utvalg
Barnas representant i plansaker
Barn og unges representant i plansaker skal i henhold til instruks vedtatt i bystyret 24.02.03 oppnevnes av bystyret i begynnelsen av hver valgperiode. Personen skal være en kommunal tjenestemann. Forslag frammes av administrasjonen. Personen møter på bygningsrådsmøtene med tale og forslagsrett.
Rutiner for å ivareta barns interesse i plansaker
Vedtatt i Bystyret 28.04.05
- Allerede i avklarings- og registreringsfasen orienteres barnerepresentanten slik at denne kan påpeke barns arealinteresser.
- Barnerepresentanten skal varsles skriftlig om melding om igangsatt regulering og gis mulighet til å komme med innspill i planarbeidet. Denne fasen kan barn og unge involveres for å komme med nyttige innspill om f.eks. bruk av området, snarveier etc.
- Ved utarbeidelse av planforslaget bør barnerepresentanten involveres gjennom dialog og samspill med grunneier/ konsulent og planetatens saksbehandler. Barnerepresentanten bør innkalles til samråd i plansaker som har betydning for barnas oppvekstvilkår. Barnerepresentanten kan lage en beskrivelse som vurderer planens konsekvenser for barn og unge. På dette stadiet må det avklares hvilke leke- og aktivitetsmuligheter det skal legges til rette for. En slik runde vil avklare og ivareta barnas interesser på et så tidlig stadium at det vil gi et mye bedre grunnlag for å finne gode løsninger.
- Ved første gangs behandling i bygningsråd skal barnerepresentanten påse at planen inneholder alle konsekvenser som angår barn og unges interesser.
- Ved offentlig ettersyn kan ungdommens bystyre, aktuelle elevråd eller barn i planområdes nabolag være høringsinstans.
- Ved justering av planen bør barnerepresentanten involveres for å drøfte eventuelle innkomne innspill som berører barna.
- Ved andre gangs behandling i bygningsråd skal planforslaget inneholde en detaljert beskrivelse for opparbeidelse av leke- og aktivitetsarealene og hvorledes de skal utstyres.
- I bebyggelsesplaner med leke- og aktivitetsarealer over 200m2, skal barn/unge ha fått uttalt seg om utforming og utstyr.
- Rikspolitiske retningslinjer for å ivareta barns interesser i planlegging er under revisjon i Miljøverndepartementet. Når de foreligger, revideres gjeldende rutiner på nytt og forelegges bystyret på nytt til behandling.
- Arbeidet skal bygge på tverrsektorielt samarbeid med særlig barnefaglig kompetanse. Til støtte for barnerepresentanten, oppnevnes en arbeidsgruppe/referansegruppe fra enheter som har størst betydning for barns levekår (f.eks. førskolelærer, helsesøster, lærer, ergoterapeut, kulturmedarbeider, representant for plan- og bygningsenheten). Medlemmene oppnevnes for bystyreperioden, jfr pkt 4 i rikspolitiske retningslinjer.
- Stillingsressursen for barnerepresentanten er 60%.
Barnas representants ansvars- og virkeområde omfatter alle forhold vedr. barn/unges fysiske oppvekstvilkår:
- leke- og aktivitetsområder
- trafikksikring
- miljø, støy, forurensing
For perioden mars 2016 - 01.10.2019 valgte bystyret i møte 31.03.2016 følgende representant og vararepresentant for barn og unge i det faste utvalget for plansaker:
Representant: Rune Sandmark fra Oppvekstområdet
Vararepresentant: Rolf Bjarne Jensen fra Kulturenheten
Stillingsandelen fordeles med 40% til representanten og 20% til vararepresentant.
Det forutsettes at alle kommunens enheter legger til rette for representantens arbeid.
Barnas representant treffes på telefon 95 26 38 24 eller på e-post.
Medvirkning
Barnas representant vil involvere barn og unge, slik at deres synspunkt blir ivaretatt i planprosessen. Dette ivaretas via tett dialog og prosessarbeid med ungdommens bystyre, skolenes elevråd og bydelenes samordningsgrupper.
Bystyrekomiteene
Finans- og organisasjonskomiteen
Finans- og organisasjonskomiteen består av 9 medlemmer.
Finans- og organisasjonskomiteen behandler saker som omhandler budsjett- og økonomiplan, økonomirapportering, forvaltning og organisering av kommunens virksomhet, kommunale foretak og bedrifter, investeringer og låneopptak utover budsjettrammer og ekspropriasjoner.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i finans- og organisasjonskomiteen
Oversikt over medlemmer i finans- og organisasjonskomiteen
Forslag fra politikerne til politiske saker
Aktivitets- og opplæringsplan 2020
Kontakt
Leder: Silje Naper Salomonsen (SV)
Sekretær: Kåre Georgsen
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Miljø- og næringskomiteen
Miljø- og næringskomiteen består av 9 medlemmer.
Miljø- og næringskomiteen behandler saker som omhandler klima, miljø og miljøvern, avfallshåndtering, kulturminnevern ol. Komiteen behandler også saker knyttet til Smart City, universitetssamarbeid og holdningsarbeid overfor innbyggerne. Komiteen behandler alle næringssaker og er kommunens næringspolitiske utvalg. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet der investeringsramma er innenfor økonomiplanens rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Møtelogg og aktivitetsplan
Forslag fra politikerne til politiske saker
Presentasjoner
- 26.01.22: Fagdag deponi
- 12.02.20: Mette By (byantikvar)
- 12.02.20: Per-Tore Støen (Trondheim Eiendom)
- 22.01.20: Anne Reinton (kommunedirektørens fagstab) Campussamling og innovasjonsdistrikt Elgeseter
- 22.01.20: Kristian Sandvik (byplankontoret) - gatebruksplan
- 22.01.20: Grete Hennissen (byplankontoret) - sentrumsstrategi
- 22.01.20: Tove Hellem (byplankontoret) - byutviklingsstrategi
- 22.01.20: Bård Eidet, Trondheimsregionen - strategisk næringsplan
- 22.01.20: Hans Einar Lundli - Klima og miljø
- 22.01.20: Ann Sissel Ness (miljøenheten) - miljøarbeidet i TK
- 28.11.19: Kristian Dahlberg Hauge, direktør i EBA og Håndverksforeningen
- 28.11.19: Tord Lien, direktør i NHO Trøndelag
- 28.11.19: Henning Lervåg, sekretariatsleder i miljøpakken
- 28.11.19: Morten Haugen (miljøenheten) om villsvin
Kontakt
Leder: Jørn Arve Flått (Ap), 93 45 89 14
Sekretær: Kåre Georgsen, 917 60 013
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Medlemmer i miljø- og næringskomiteen
Helse- og eldrekomiteen
Helse- og eldrekomiteen består av 9 medlemmer.
Helse- og eldrekomiteen behandler alle saker knyttet til helse, uavhengig av aldersgrupper (0-110). Det betyr at komiteen også behandler saker om helsestasjonene som tidligere lå hos oppvekstkomiteen. Komiteen behandler alle saker som er spesifikt knyttet til eldres levekår. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet der investeringsramma er innenfor økonomiplanens rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i helse- og eldrekomiteen
Oversikt over medlemmer i helse- og eldrekomiteen
Forslag fra politikerne til politiske saker
Kontakt
Leder: Sissel Trønsdal (Ap)
Sekretær: Knut Ole Bleke
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Areal- og samferdselskomiteen
Areal- og samferdselskomiteen består av 9 medlemmer.
Behandler saker som omhandler kommuneplanens arealdel, kommunedelplaner og reguleringsplaner, kulturminnevern og større byggesaker. Komiteen behandler alle saker knyttet til transport og samferdsel samt Miljøpakken. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet der investeringsramma er innenfor økonomiplanens rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i areal- og samferdselskomiteen
Oversikt over medlemmer i areal- og samferdselskomiteen
Komiteens aktivitets- og opplæringsplan for 2020
Aktivitets- og opplæringsplan 2020
Forslag fra politikerne til politiske saker
Kontakt
Leder: Tore Dyrendahl (MDG)
Sekretær: Steinar Lianes
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Foiler brukt i komitemøter
Komitemøte 19.08.2020:
- Byutviklingsstrategi for Trondheim
- Potensial for miljøvennlig transportmiddelvalg - kunnskapsgrunnlag?
Sak 43/20
Komitemøte 16.09.2020:
- Orienteringen om vintervedlikehold
- DIVE-analyse Midtbyen - orientering ved byantikvaren i sak 50/20
- Byplansjefens orientering om stedstilpasning, fortetting etc.
Komitemøte 04.10.2020:
Komitemøte 04.11.2020:
Komitemøte 20.01.2021:
Komitemøte 10.03.2021:
Komitemøte 14.04.2021:
Komitemøte 02.06.2021:
Arbeids- og sosialkomiteen
Arbeids- og sosialkomiteen består av 9 medlemmer.
Arbeids- og sosialkomiteen behandler alle sosialpolitiske saker som sosiale tjenester, barnevern, boligprogram og boligsosiale planer, integreringspolitikk, tjenester til utviklingshemmede, rusomsorg, utjevning av levekårsforskjeller og frivilligheten. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet der investeringsramma er innenfor økonomiplanens rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i arbeids- og sosialkomiteen
Oversikt over medlemmer i arbeids- og sosialkomiteen
Møtelogg og aktivitetsplan
Forslag fra politikerne til politiske saker
Kontakt
Leder: Vegard Frøseth Fenes (SP)
Sekretær: Steinar Lianes
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Seminar 11. august 2020 i forbindelse med behandlingen av sak:
Boligpolitisk plan 2020 - foiler:
- John Schistads innledning
- Svartlamoen boligstiftelse
- Frost eiendom
- TOBB
- Leieboerforeningen
- Boligstiftelsen i Trondheim
BoA-seminar 5. november 2020, med påfølgende workshop:
Workshop 28.01.2021 - retningslinjer for tildeling av kommunal bolig
Foiler brukt i komitemøter
Komitemøte 18.08.2020:
Komitemøte 15.09.2020:
Komitemøte 13.10.2020:
Komitemøte 03.11.2020:
Komitemøte 24.11.2020:
Komitemøte 09.02.2021:
Komitemøte 09.03.2021:
Komitemøte 13.04.2021:
- Fremdriftsplan helhetlig gjennomgang BFT og oppvekst/barnevernreformen
Komitemøte 01.06.2021:
- Helse og velferd info uke 22
- HØP ASK HV
- Om HØP ASK
- Tilsyn BV Lerkendal
- Utfordringer OU HØP
- Vedtaksoppfølging hele og velferd - boligpolitisk pan
- Vold blant barn og unge i Trondheim
Oppvekstkomiteen
Oppvekstkomiteen består av 9 medlemmer.
Oppvekstkomiteen behandler saker vedrørende barn og unges oppvekstvilkår, herunder alle saker knyttet til barnehage og grunnskole, unntatt helsestasjonene. Komiteen behandler også skjenkepolitiske saker. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet der investeringsramma er innenfor økonomiplanas rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i oppvekstkomiteen
Oversikt over medlemmer i oppvekstkomiteen
Forslag fra politikerne til politiske saker
Aktivitets- og opplæringsplan 2020
Kontakt
Leder: Geirmund Lykke (KrF)
Sekretær: Kåre Georgsen
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Kultur-, idretts- og friluftslivskomiteen
Kultur-, idretts- og friluftslivskomiteen består av 7 medlemmer.
Kultur-, idretts- og friluftslivskomiteen behandler saker som omhandler kultur, idrett, friluftsliv og kirke. I tilknytning til friluftsliv behandler komiteen alle saker som angår markaområdene og park/aktivitetsområder. Komiteen behandler også navnesaker. Uttaler seg i saker om tildeling fra kulturfondet. Behandler alle investeringssaker innen fagområdet, der investeringsramma er innenfor økonomiplanas rammer.
Komiteens møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Komiteen holder vanligvis møter en gang i måneden.
Komiteen har et arbeidsutvalg bestående av leder og nestleder med komitesekretær som sekretariat. Arbeidsutvalget møtes ukentlig for å drøfte de politiske prosessene i komiteen.
Sakspapirer og møtedokumenter
Sakspapirer og møtedokumenter finner du her
Medlemmer i kultur-, idretts- og friluftslivskomiteen
Møtelogg for AU
Forslag fra politikerne til politiske saker
Presentasjoner i møter
20.01.20: Strindmarka næranlegg 1
20.01.20: Strindmarka næranlegg 2
20.01.20: Kultur- og idrettsområdet i Trondheim kommune
Kontakt
Leder: Niklaus Haugrønning (H), 91 76 09 01
Sekretær: Steinar Lianes, 95 96 63 38
Komitereglement
Felles reglement for alle bystyrekomiteene finner du her
Kontrollutvalget
Kommunale råd
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne (KFU)
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne har 9 medlemmer. Det er utarbeidet egne kommunale vedtekter for rådet. Rådet er et samarbeids- og rådgivende organ for kommunen i saker som angår funksjonshemmedes behov og interesser. I ”Lov om kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne” heter det at kommuner og fylkeskommuner skal sørge for at mennesker med nedsatt funksjonsevne blir sikret åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktige for mennesker med nedsett funksjonsevne. Rådet arrangerer to dialogmøter med brukerorganisasjonene hvert år. Rådet holder seg løpende orientert om aktuelle saker for funksjonshemmede som er under arbeid i kommunen. Kommunens etater skal samarbeide med rådet i slike saker. Rådet får seg forelagt saker som blant annet omhandler tiltak for funksjonshemmede og kommunens budsjett og planarbeid. I prinsipielle saker skal rådet uttale seg allerede på et forberedende stadium. Rådet driver informasjon både innad i kommunen, blant organisasjoner og generelt. Rådet avgir årlige rapporter til bystyret.
- Saksliste og møtedokumenter
- Oversikt over medlemmer i KFU
- Veileder for rådene for personer med funksjonsnedsettelse
Forslag fra medlemmene
Presentasjoner
- Sentrumsstrategi v/Grete Hennissen
- Fellessamling for kommunale råd 25.11.19
- Miljøpakkens årsbudsjett 2020
- Arbeidet med HØP og budsjett for 2020
- Oversikt avlastning og overganger (møte 18.06.19)
- Kulturskole for alle (møte 18.12.18)
- Nytt konsesjonsgrunnlag - BPA (møte 13.11.18)
- Orientering om kommuneplanens samfunnsdel
Fellesmøter mellom KFU og brukerorganisasjonene
18. mai 2021
- Møtereferat
- Videopptak av fellesmøtet
- Presentasjon av helseplattformen ved Britt Elin Strand og Ola Skorstad
14. mai 2019
- Program, deltakerliste og innsendte spørsmålInnledning om seksualitet og funksjonsnedsettelse v/Marianne Knudsen
- Møtereferat
23. oktober 2018
- Program, deltakerliste og innmeldte spørsmål
- Møtereferat
- Utvikling av spesialpedagogisk arbeid i Trondheim - presentasjon 1
- Utvikling av spesialpedagogisk arbeid i Trondheim - presentasjon 2
- AtBs informasjonsarbeid
- Orientering om brukermedvirkning v/Eirik Roos
3. april 2018
- Program, deltakere og innsendte spørsmål
- Møtereferat
- Temaplanen for habiliterings- og rehabiliteringstjenester for voksne v/Oddrun Linge
- Trondheim kommunes arbeid med oppfølging av avlasterdommen v/Erlend Ellefsen
- Lærings- og mestringstilbud i Trondheim kommune v/Bente Sandvik
- Rutiner v/husleieøkning til utviklingshemmede i kommunale leiligheter og bofellesskap v/ Arild Hoven
Referater fra tidligere fellesmøter
- Referat fra fellesmøte mellom KFU og brukerorganisasjonene 28. nov. 2017
- Referat fra fellesmøte mellom KFU og brukerorganisasjonene 9. mai 2017
- Referat fra fellesmøte mellom KFU og brukerorganisasjonene 8. nov. 2016
- Referat fra fellesmøte mellom KFU og brukerorganisasjonene 15. mars 2016
- Referat fra fellesmøte mellom KFU og brukerorganisasjonene 21. april 2015
Protokoller
Protokoller fra rådsmøter finnes på kommunens innsynsløsning.
Årsrapporter
- Årsrapport 2020
- Årsrapport 2019
- Årsrapport 2018
- Årsrapport 2017
- Årsrapport 2016
- Årsrapport 2015
- Årsrapport 2014
Kontaktinformasjon KFU
Postadresse: Trondheim kommune, Bystyresekretariatet v/KFU, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
E-post: bystyret.postmottak@trondheim.kommune.no (merk Til KFU)
Leder: Tone Marie Bratseth, 404 70 704
Sekretær: Kåre Georgsen, 917 60 013
Trondheim eldreråd
Rådet er et rådgivende organ for kommunen. I henhold til loven skal rådet ha til behandling alle saker som omhandler levevilkårene til eldre i kommunen. I tillegg skal rådet behandle årsbudsjett og økonomiplan, kommuneplaner, tiltak og planer i helse- og omsorgssektoren og saker rådet selv ønsker å behandle. Eldrerådet fordeler etter søknad penger til ulike organisasjoner som driver tilbud for eldre. Rådet avgir årlige rapporter til bystyret. Rådet holder møter som er åpne for publikum ca en gang pr måned.
Om Trondheim eldreråd
Trondheim eldreråd er oppnevnt i samsvar med lov om kommunale og fylkeskommunale eldreråd. Rådet er et rådgivende organ for kommunen, som ikke har egen beslutningsmyndighet. Rådet kan tildele midler innenfor gitte budsjettrammer.
I henhold til loven skal rådet ha til behandling alle saker som omhandler levevilkårene til eldre i kommunen. I tillegg skal rådet behandle årsbudsjett og økonomiplan, kommuneplaner, tiltak og planer i helse- og omsorgssektoren og saker rådet selv ønsker å behandle.
Trondheim eldreråds møter er åpne for publikum, men publikum har ikke anledning til å delta i forhandlingene. Rådet holder vanligvis møte en gang i måneden.
I perioden 2013-2018 het rådet Trondheim seniorråd.
Oversikt over medlemmer i Trondheim eldreråd
Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon til alle medlemmer i Trondheim eldreråd
Leder: Berit Kappelrud, 95 99 48 96
Sekretær: Steinar Lianes, 95 96 63 38
Presentasjoner
Fellessamling for kommunale råd 25.11.19
Årsmelding
Eldres dag
I 2019 blir Eldres dag arrangert 01.10.19.
Storbykonferanse for eldreråd
Uttalelser vedtatt av konferansen i Bergen 2018:
Innspill til ny forskrift for eldrerådene
Støtte til aktiviteter for eldre
Eldrerådet ga i 2018 midler til organisasjoner som arrangerer aktiviteter for eldre mennesker.
Fra og med 2019 vil denne tilskuddsordningen bli administrert av Kulturenheten.
Retningslinjene er noe endret. Søknadsfrist er 1. april.
Se informasjon på kommunens nettsider.
Trondheim studentråd
Trondheim studentråd er et rådgivende høringsorgan for formannskapet og bystyret. Dette gjør at studentene nå har en direkte kommunikasjonslinje til politikerne i kommunen, samtidig som administrasjonen og bystyret har mulighet til å søke råd hos studentene i de sakene hvor det er nødvendig.
Gjennom Trondheim studentråd får både studenter og kommunen jevnlig anledning til å komme sammen og utveksle idéer og enes om tanker som angår studiesituasjonen i Trondheim.
Oversikt over medlemmene i Trondheim studentråd
Presentasjon Workshop for kommunale råd 25.11.2019
Presentasjon kommuneplanens samfunnsdel 05.01.2022
Leder: Vegard Fenes, 480 66 614
Sekretær: Kåre Georgsen, 917 60 013
Mangfoldsrådet
Mangfoldsrådet i Trondheim kommune ble opprettet i 2008.
Mangfoldsrådet velges av bystyret og består av 9 medlemmer. 6 av medlemmene er fra innvandrerorganisasjoner i Trondheim og 3 er folkevalgte fra bystyret.
Dette er Mangfoldsrådets oppgaver
Mangfoldsrådet skal:
- arbeide etter målsetting om full deltakelse og likestilling i samfunnet.
- fungere som et bindeledd mellom innvandrere og kommunen er et rådgivende organ for kommunen.
- behandle saker som gjelder levekårene for innvandrere
- kan selv ta opp saker som angår innvandrere i kommunen.
- drive informasjonsarbeid overfor innvandrere i kommunen.
- utarbeide årsmelding som sendes bystyret og aktuelle innvandrerforeninger.
Uttalelser fra rådet skal følge saksdokumentene til det kommunale organet som endelig avgjør saken. Rådet skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner. Rådet skal holdes orientert om aktuelle saker knyttet til innvandrere som er under arbeid i kommunen, og kommunedirektøren skal samarbeide med rådet om saker av spesiell interesse for innvandrere som de skal ha/har til behandling. Mangfoldsrådet har avgjørelsesmyndighet for de midler som innvilges særskilt til rådets disposisjon.
Oversikt over medlemmer i mangfoldsrådet
Innmelding av nye medlemmer til mangfoldsrådet
Presentasjoner
Leder: Leon Bafondoko, 940 37 698
Sekretær: Kristin Isaksen, 938 10 530
Forslagshefter
Ungdommens bystyre Trondheim
Foto: Rune Sandmark
Oversikt over møter til ungdommens bystyre finnes på innsyn.
Husk å melde evt. forfall i god tid.
Innkalling og program er publisert på nettsiden.
Velkommen!
Se Ungdommens bystyres Facebook-side
Formannskap 2023
- Ordfører: Stine Marie Hommelhaug
- Varaordfører: Sigurd Arctander Dingsøyr
- Mediekonsulent: Ariel Therese Erichsen og Ninni Myren
- Leder for kultur-, idrett- og friluftslivskomiteen: Thea Lund Øverland
- Leder for oppvekstkomiteen: Thord Daniel Bjørgård Sørlie
- Leder for miljø og byutviklingskomiteen: Edvin Isaiah Skogås
- Leder for finans- og økonomisk bevilgningskomiteen: Georg Christian Angelsen Hopsø
Ungdommens bystyre består av en elev fra hver ungdomsskole og to elever fra hver videregående skole i Trondheim.
Formålet med et Ungdommens bystyre bygger på en erkjennelse av at det er ungdommene som vet best. Hvordan er det å være ung, hva trenger unge og ønsket om å gi de unge en sjanse til å lære noe om hvordan få innflytelse på egen situasjon gjennom politisk arbeid.
Innmelding av medlemmer til Ungdommens bystyre
Medlemmer i Ungdommens bystyre
Mer om Ungdommens bystyre
Valgene har foregått på hver enkelt skole, der elevrådet har vært delaktige i den demokratiske prosessen. Noen skoler har hatt urnevalg, mens andre har hatt intervjuer. Alle elever skal ha mulighet til å stille til valg, og elevrådet skal være involvert i utvelgelsen. Rolle i det etablerte Ungdommens bystyre ble avgjort 09.05.2005 i det konstituerende møte.
Høringsinstans
Ungdommens bystyre ble opprettet på bakgrunn av et ønske om å øke ungdom i alderen 13-18 år sin innflytelse i bypolitikken. De skal være høringsinstans i saker som berører barn og unge, og skal også kunne ta opp saker selv som skal fremmes for bystyret.
Ungdommens bystyre konstituerer seg selv.
Alle fikk uttale seg
Høsten 2004 fikk alle barne-, ungdoms- og videregående skoler uttale seg om hvordan de mente Ungdommens bystyre skulle være. Betydningen av å involvere barn og ungdom i en slik demokratisk prosess førte til at Ungdommens bystyre ble formet på bakgrunn av dette. Hvis vi mener noe med reel medvirkning, så må barn og unge kunne være delaktige i også utformingen av et slikt råd.
Fra nettverk og bydelssamlinger til temamøter og politisk spørretime
For å sikre barneskolenes delaktighet og informasjonsflyt til og fra UB baserer man seg på nettverksarbeid. Ungdomsskolens UB-representant skal derfor følge opp tilhørende barneskoler med informasjon, og ta saker fra barneskolene om det er behov for det. Det er tenkt syv større nettverk der ungdomskoler og barneskoler arbeider sammen. I disse nettverkene vil det være naturlig å knytte kontakter til FAU, lag/foreninger alt etter sak og omfang. Utviklingsagentene har vært sentrale i dette nettverksarbeidet.
Ungdommene bestemte selv struktur og innhold
Ungdommens bystyre-representanter hadde kurs 3. og 4. mai 2005. Kursingen la opp til at representantene selv bestemte struktur og innhold i Ungdommens bystyre. Høringens resultat var også sentral. UB-representantene fikk også et kurs i hvordan de skal takle media.
Kontaktinformasjon
Fagenheten for oppvekst og utdanning har ansvaret for opplæring og koordinering for Ungdommens bystyre.
Koordinator Therese Høstad (fra 1. mars 2023) og barnas representant Rune Sandmark er hovedansvarlige for byomfattende medvirkning blant barn og unge, spesielt tilknyttet elevråd, i tillegg til samlinger/kurs for kontaktlærere for elevråd.
Therese Høstad, tlf. 928 97 573
Rune Sandmark, tlf. 952 63 824
Bystyresekretariatet ved Kristin Isaksen er sekretær i Ungdommens bystyrets møter.
Saker skal være inne til kristin.isaksen@trondheim.kommune.no minst 14 dager før Ungdommens bystyremøte.
Utvalg
Administrasjonsutvalget
I alle kommuner skal det opprettes ett eller flere partssammensatte utvalg (administrasjonsutvalg) for behandling av saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver jf. kommuneloven § 5-11 og Hovedavtalen del B § 4.
Det partssammensatte utvalget foreslår og behandler overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv. Utvalget drøfter dessuten kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer.
Reglementet for administrasjonsutvalget ble vedtatt i bystyret 06.02.2020 (PS 24/20).
Politisk oppnevnte medlemmer
Hovedtillitsvalgte
- Knut Erik Elnæs (Fagforbundet)
- 1. vara: Arnhild Skaanes (Fagforbundet)
- 2. vara: Duda Fejzullahu Lundereng (Fagforbundet)
- Anniken Lien van Marion (Fagforbundet)
- 1. vara: Gøril Rosten (Fagforbundet)
- 2. vara: Anne Lee Mjøsund (Fagforbundet)
- Ingrid Berg Selfjord (NSF)
- 1. vara: Wenche Liabø (Utdanningsforbundet)
- 2. vara: Tordis Tesdal (NEF)
- Eirin Berg (Utdanningsforbundet)
- 1. vara: Tone Jøssund (Utdanningsforbundet)
- 2. vara: Roger Værnes (NFF)
- Øyvind Dalen Sørbøl (Hovedsammenslutningen Akademikerne) observatør med tale og forslagsrett
- Runa Forren (Hovedsammenslutningen YS) observatør med tale og forslagsrett
Sist oppdatert: 06.06.2023