Mestring og inkludering
Mestring og inkludering ble etablert som et nytt virksomhetsområde innen oppvekst og utdanning i 2024. Tjenestene som er organisert i området så langt, er kommunens PP-tjeneste for barn og unge Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - Trondheim kommune og Dagskolen med skoleteamet. Skoleteamet – Dagskolen i Trondheim
Mestring og inkludering skal:
- bidra til at barn og unge i Trondheim får delta i trygge, inkluderende læringsmiljø og positive fellesskap, der de opplever mestring og utvikler selvtillit.
- ivareta sammenhenger mellom det allmennpedagogiske og spesialpedagogiske, og ha fokus på inkludering og mangfold i barnehager og grunnskoler. Forebygging og tidlig innsats er viktige fokusområder. Når barn og unge har behov for hjelp skal de spørres og lyttes til. Målet er alltid at de skal oppleve at de får rask og god hjelp, og at hjelpen henger sammen hvis det er flere hjelpere og tjenester.
- ha en overordnet brobyggerfunksjon i oppvekst og utdanning, og andre aktuelle samarbeidspartnere. Dette ved å bidra til at det spesial- og sosialpedagogiske arbeidet skal henge godt sammen med det ordinære tilbudet i barnehage og skole. Bidra til at innbyggerne opplever at tjenestetilbudene er preget av helhet og sammenheng, bidra til å tette mellomrom, løfte fram god praksis og faglig kvalitet.
En brobygger arbeider for å bidra til at barn, unge og familier får helhetlig hjelp og støtte. Initierer arenaer for tverrfaglig samarbeid, der fagfolk fra ulike tjenester kan møtes. Ved å styrke denne innsatsen kan vi bidra til at flere får muligheten til å delta i positive fellesskap, oppleve at de mestrer livet og føler seg inkludert enten de er i familien, barnehagen, skolen eller på fritiden.
Virksomhetsområde mestring og inkludering sitt mandat er forankret i barnehageloven og opplæringsloven, samt lov om endringer i velferdstjenestelovgivningen. I sistnevnte lov understrekes samordning og samarbeidsplikt rundt barn og familier som har behov for oppfølging som involverer flere aktører i velferdstjenestene. Dette synliggjøres også i den nasjonale veilederen om samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
Alle barnehager og skoler skal tilrettelegge for et bredt mangfold av barn og unge, og PPT skal bidra til inkludering av alle barn i fellesskapet. Ansatte i PPT har god kjennskap til barnehagene og skolene, og alle barnehager og skoler har en kontaktperson i tjenesten. PPT deltar i tverrfaglige barnehage- og skolelag, og kan samarbeide med blant andre helsestasjoner, skolehelsetjenesten, Trondheimshjelpa, barnevern, samt Ergo- og fysioterapitjenesten, ut fra hva barnet trenger.
Noen barn og unge har behov for mer omfattende hjelp i sin utvikling og læring. PPT kan da spisse tilrettelegging og tiltak. Der det er behov for vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring i skolen, er PPT sakkyndig instans. Det betyr at PPT på grunnlag av egen og eventuelt andre instansers utredning, skriver en sakkyndig vurdering om hva som er barnets eller ungdommens styrker og utfordringer, og hvilken form for tilrettelegging det er behov for.
Ansatte i tjenesten jobber med barn og unge fra fødsel og ut grunnskolen, og har utdanning innen spesialpedagogikk, pedagogikk, psykologi og logopedi. Oppgavene er beskrevet i Barnehagelovens §33 og Opplæringslova §11-13. De består blant annet av å støtte og samarbeide med barnehager og skoler om å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø, og kartlegge barns styrker og utfordringer. Dette gjennom en sakkyndig vurdering ved behov.
Andre viktige samarbeidspartnere i dette arbeidet kan være Barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), Habiliteringstjenesten for barn og unge, Barne- og ungdomsklinikken ved St.Olavs Hospital, eller Statped. En sakkyndig vurdering gir et råd til den som skal fatte vedtak om hvilke tilrettelegginger barnet trenger. Vedtak fattes som oftest av virksomhetsområdene for barnehage og skole, eller rektor (kommunale skoler)
Dagskolen
Dagskolen skal først og fremst gi bistand til skoler, og gi støtte til å få til en endring i atferd, samspill og skolefungering
Overordna mål er tilhørighet og tilpasset opplæring
Gjennom kartlegging og veiledning jobber Dagskolen for å gjøre skolene bedre i stand til å tilrettelegge for bedre skolefungering, økt skolemotivasjon og til elevene opplever å ha det fint på skolen
Det er rektor/avdelingsleder ved nærskolen som kan bestille bistand fra Dagskolen – og all bestilling går til Dagskolens utadrettede del – Skoleteamet
Bør drøftes med skolens PPT kontakt
Skoleteamet
Skoleteamet er Dagskolens rådgivnings- og veiledningsteam, som skal hjelpe skolene med utfordrende lærings- og skolemiljø.
- Å bistå nærskole, elevene og deres foresatte med å skape en god og varig opplæringssituasjon, der det er bekymring knyttet til elevers skolefungering med utgangspunkt i samspillsvansker.
- Å gi bistand til skoler, der skolen over tid har opplevd at de kommer til kort for å få en endring i atferd, samspill og skolefungering.
Skoleteamets overordna mål:
- å skape tilhørighet og gi tilpasset opplæring
- kartlegging og veiledning
- å gjøre skolene bedre i stand til å tilrettelegge for at elevene fungerer bedre i skolen
- å øke elevenes motivasjon for å være på skolen
- å redusere forekomst av utfordrende atferd
Skoleteamet på Dagskolen er et byomfattende tiltak. Skoleteamet skal gi bistand til alle kommunale skoler i Trondheim, der skolene over tid har opplevd at de kommer til kort for å få til en endring i atferd, samspill og skolefungering.
Skoleteamet har også en akuttfunksjon, og kan møte skolene på kort varsel i saker som krever umiddelbar bistand.
Det er skolens ledelse (rektor/avdelingsledere) som bestiller hjelp, og Skoleteamet har avklaringsmøter med ledelsen i oppfølgingen av den enkelte elev.
Støtte og veiledning er det mest sentrale verktøyet i arbeidet med tema som mobbing, vold og trusler, skolefravær og fremming av trygge skolemiljø. Til dette arbeidet benyttes både kommunens egne, og andre fagmiljø sine kunnskapsbaserte faglige modeller.
Helhetlig hjelp og samarbeidspartnere
Barn, unge og familiers behov for hjelp kan være ulike og sammensatte. For at hjelpa skal henge sammen og oppleves som nyttig, er det mange tjenester i kommunen som kan bidra.
Alle tjenester jobber sammen for å bedre tilbudet som barnehager og skoler gir, slik at de favner mangfoldet. Målet er et inkluderende fellesskap med rom for alle. Noen barn, unge, familier trenger mer hjelp, og da kan enkelte av kommunens tjenester tilby mer spisset hjelp.
Alle barnehager og skoler har et fast barnehage- og skolelag bestående av PPT, skolehelsetjenesten eller helsestasjonsvirksomheten, samt Trondheimshjelpa.
Det er også flere andre tjenester som kan være aktuelle for hjelp og oppfølging: