Rapport om spesialundervisning og sakkyndig vurdering
Rapport om spesialundervisning og sakkyndig vurdering
Innhold
Denne rapporten av spesialundervisningen og sakkyndig vurdering viser at Trondheim kommune har rutiner som skal sikre at elever får spesialundervisning. Skolene tilbyr imidlertid færre timer spesialundervisning enn det PP-tjenesten anbefaler, og det kan stilles spørsmål om spesialundervisningen blir iverksatt tidlig nok.
De sakkyndige vurderingene blir stort sett skrevet i overensstemmelse med anbefalingene i veilederen, men skolene har ulik oppfatning om nytteverdien og kvaliteten på de sakkyndige vurderingene. PP-tjenesten har ikke alltid samtale med foreldre og barn under arbeidet med sakkyndig vurdering.
Ventelistene for sakkyndig vurdering og utredning er redusert etter at kommunen økte bemanningen i PP-tjenesten, men kommunen har fremdeles ventelister. Mange informanter mener organiseringen av PP-tjenesten medfører dobbeltarbeid, økt ressursbruk og at brukerne får flere saksbehandlere å forholde seg til.
Ved spørsmål om rapporten, ta kontakt med Roald Elvegård på telefon 91 63 60 99 eller e-post .
Sist oppdatert: 13.08.2024