Deler av Magasinvegen og Gammel-lina, detaljregulering
Frist for innspill: 24.02.2025
Deler av Magasinvegen og Gammel-lina, detaljregulering
Overnevnte plan er 20.12.2024 vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn av byplansjefen.
Hensikten med planen
Hensikten med planen er å sikre et trafikksikkert gang- og sykkeltilbud i området ved å etablere fortau langs deler av Magasinvegen og Gammel-lina. Det reguleres også gang- og sykkelvei i «Kooperativbakken». Strekningene er viktig skolevei, og mange barn får i dag skoleskyss med buss på vinterstid som følge av et manglende tilbud for myke trafikanter.
Sammendrag
Øvrige deler av Gammel-lina er sikret bredere fortau gjennom ferdigstilt detaljprosjektering og avtaler om grunnerverv. For strekningen som reguleres har det ikke lyktes kommunen å komme til enighet om grunnervervet. Magasinvegen er derfor regulert etter gjennomført byggeplan i 2 Gammel-lina.
Det etableres nytt offentlig fortau (o_FO) på vestsiden av Magasinvegen og Gammel-lina med en bredde på 2,5 meter, pluss 0,25 meter grusskulder på deler hvor det ikke etableres støttemur. Det etableres samtidig mottaksfortau (o_FO2 og o_FO3) på østsiden av veien mellom gangfelt og nærmeste kryss med Alfred Hess’s veg og Selsbakkevegen. Fortauene på østsiden har en regulert bredde på henholdsvis 3 meter og 2,5 meter. Kjørevei (o_KV1) langs Magasinvegen og Gammel-lina reguleres med eksisterende bredde på 5,2 meter.
Kooperativbakken reguleres som gang- og sykkelvei på hele strekningen (o_GS1 og o_GS2) ettersom det ikke blir en snumulighet for biler etter den siste avkjørselen, noe som er et krav dersom den nedre delen av bakken skulle vært en kommunal kjørevei. Bestemmelsene sikrer at i nedre del av gang- og sykkelveien (o_GS1) tillates det kjøring til boligeiendommene. Nedre del av strekningen reguleres med en bredde på 4 meter, mens den øverste delen blir 3 meter bred.
Byplankontoret vurderer at planforslaget vil være et svært positivt trafikksikkerhetstiltak for myke trafikanter som
Øvrige deler av Gammel-lina er sikret bredere fortau gjennom ferdigstilt detaljprosjektering og avtaler om grunnerverv. For strekningen som reguleres har det ikke lyktes kommunen å komme til enighet om grunnervervet. Magasinvegen er derfor regulert etter gjennomført byggeplan i 2 Gammel-lina.
Det etableres nytt offentlig fortau (o_FO) på vestsiden av Magasinvegen og Gammel-lina med en bredde på 2,5 meter, pluss 0,25 meter grusskulder på deler hvor det ikke etableres støttemur. Det etableres samtidig mottaksfortau (o_FO2 og o_FO3) på østsiden av veien mellom gangfelt og nærmeste kryss med Alfred Hess’s veg og Selsbakkevegen. Fortauene på østsiden har en regulert bredde på henholdsvis 3 meter og 2,5 meter. Kjørevei (o_KV1) langs Magasinvegen og Gammel-lina reguleres med eksisterende bredde på 5,2 meter.
Kooperativbakken reguleres som gang- og sykkelvei på hele strekningen (o_GS1 og o_GS2) ettersom det ikke blir en snumulighet for biler etter den siste avkjørselen, noe som er et krav dersom den nedre delen av bakken skulle vært en kommunal kjørevei. Bestemmelsene sikrer at i nedre del av gang- og sykkelveien (o_GS1) tillates det kjøring til boligeiendommene. Nedre del av strekningen reguleres med en bredde på 4 meter, mens den øverste delen blir 3 meter bred.
Byplankontoret vurderer at planforslaget vil være et svært positivt trafikksikkerhetstiltak for myke trafikanter som ferdes i området, spesielt med tanke på barn og unges skolevei.
Saksdokumenter
Vedlegg til bestemmelsene: Geoteknisk vurderingsnotat
Vedlegg
Matrise fra internt samråd i Trondheim kommune.pdf
Kontaktinformasjon
Trondheim kommune Byplankontoret
Postboks 2300 Torgarden
7004 Trondheim eller
Spørsmål kan rettes til Bytorget
Saksreferanse: 2023/9265
Gi innspill
Du kan også sende inn merknad på e-post til . Husk å oppgi saksreferanse.
Sist oppdatert: 10.01.2025