Ugla barnehager

Ugla barnehager

Kontakt Ugla barnehager

Finn ansatt og se kart

Organisering

Innhold

Ugla barnehager ble etablert 1. januar 2018 etter en strukturendring av flere enheter i bydelen. Enheten består av Myra barnehage og Kystadåsen barnehage. Begge husene er basebarnehager, med en småbarn - og en storbarnsbase på hvert hus. Basene har felles leke- og oppholdsareal, men deler av dagene vil være inndelt i raske grupper med raske voksne. På morgen og ettermiddag er gruppene på basen felles.

Ugla barnehager har felles administrasjon som består av enhetsleder, avdelingsleder og merketil konsulent.

Foreldreportalen

Vi bruker Vigilo til kommunikasjon med foresatte i barnehage, SFO og skole.

Logg inn i Foreldreportalen

Veiledninger for bruk av Vigilo

Barnehagenes verdisyn

På Ugla barnehager er vi «tett på» barn, foreldre og foreldre. Vi har en felles praksis hvor vi møter alle med respekt og likeverd. Vi er opptatt av å skape gode relasjoner på alle nivåer og i vårt arbeid skal vi alltid tenke barnets beste.

Barna skal oppleve barnehagetiden som en god epoke i livet, hvor trygghet, anerkjennelse, fellesskap og nære relasjoner er grunnleggende for en positiv utvikling.

Vi er engasjerte og sensitive voksne som ønsker at barna skal medvirke i hverdagen sin ut fra sine forutsetninger og behov. Vi er opptatt av at barna skal møte gode miljø, både ute og inne, som stimulerer til medvirkning, underring, lek og læring. Barnas kreativitet synliggjøres inne og ute, hvor prosessen er viktigere enn det ferdige produktet.

Barns delaktighet er sentral i vårt verdigrunnlag. De må få prøve selv - gjøre ting - for å forstå og for å utvikle seg som mennesker. Derfor skal vi som jobber i barnehagen legge til rette for dette, og tilby rike og spennende læringsmiljø.

Velkommen til oss

Barnehagene har utarbeidet et eget hefte med nyttig og praktisk informasjon om barnehagehverdagen hos oss.

Velkommen til oss på Ugla barnehager .

Måltid og kostpenger

I barnehagen serverer vi melk/vann, frukt og grønt, lunsj 3 dager i uka. Barna får varm lunsj en gang per uke, og på turdag har barna med seg matpakke til lunsj.

Kostpenger er fra 01.10.24 kroner 410,- per måned.

Påkledning, klær og utstyr

Vi er mye ute i løpet av dagen, og det er viktig at barna har klær og tilpasset vært. En forutsetning for at leken utendørs skal være positiv, er at barna har passet med klær, at de verken svetter eller fryser. Spør oss gjerne om tips til påkledning. 

Årsplan

Barnehagens årsplan bygger på nasjonale og lokale føringer, som Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, samt kommunale vedtekter og reglement, som økonomiplan og enhetsavtaler for Trondheim kommune. 

Årsplanen er et arbeidsdokument for personalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Innholdet tilpasses den enkelte barnegruppe og prosessdokumenter og vurderer underveis

Årsplan 2023 - 26 

Psykososiell behandlingsplan

Barn i barnehagen har krav på et godt oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Barns trivsel i barnehagen er voksnes ansvar, og Ugla barnehager skal være en trygg arena med nulltoleranse for mobbing og andre krenker, både for barn og voksne. Vi forstår mobbing som sosiale prosesser på avveie, og tenker at ingen barn har intensjoner om å utøve mobbing, krenkelser og negative handlinger, men at det kan utøves i frykt og redsel for utestenging og ekskludering. Mobbing og andre krenkelser forebygges gjennom sterke faglige og sosiale miljø der det enkelte barn blir satt, inkludert- og opplever å høre til. Det er alt ansvar å bidra til dette, og gjensidig ansvar og god samhandling mellom barnehage/skole, foreldre og lokalmiljø er en viktig forutsetning i denne arbeidet

Denne handlingsplanen skal være et verktøy for Ugla barnehage i å identifisere, forebygge og stoppe mobbeatferd. Planen beskriver hvordan de ansatte kan støtte barnas sosiale utvikling og arbeid for å skape et godt psykososialt miljø som forebygger krenkelser og mobbing.

Planen har blitt utarbeidet av hele personalet i Ugla barnehager. Vi har brukt mye tid til faglig fordypning og refleksjon rundt temamobbing og krenkelser og de voksnes holdninger og handlinger knyttet til dette.

Planen ble godkjent i Brukerråd 27.02.20 og sendes nå ut til alle foreldre på Ugla barnehager. Planen finner dere også på hjemmesiden vår.

Psykososiell behandlingsplan

Helhetlig modell for inkluderende praksis.

Alle barn skal ha et tilpasset, inkluderende og likeverdig tilbud i barnehage, uavhengig av hvilken barnehage barnet går i.  Modellen skal bidra til at alle opplever seg som en del av et fellesskap og opplever tilhørighet i barnehagen. Modellen legger til rette for en tettere og mer systematisk samhandling mellom ansatte i laget rundt barnet.

 

Foreldremedvirkning

For å jobbe mot barnets beste må vi tenke helhetlig rundt barnet. Barnehagen er en liten del av barnets liv, og for oss er det viktig med et godt samarbeid med foreldrene. Vi jobber mot et felles mål og det er barnets beste. Vi er opptatt av at alle barn og foreldre skal bli møtt på en god måte. Den daglige kontakten ved bringing og henting er det viktigste møtet mellom ansatte og foreldre.

Alle foreldre får en oppstartsamtale når barnet begynner i barnehagen. Vi har to foreldresamtaler, en høst og en vår, men foreldre kan når som helst være om en samtale.

Alle baser har foreldremøter om høsten. Noen ganger også om våren.

Gjennom året har vi noen arrangementer for barn og foreldre i barnehagene. Noen er i regi av barnehagen, andre i regi av FRU/FAU. Som eksempel kan vi blant annet nevne markering av FN-dagen, Lucia-feiring, dugnad og sommerfest.

FAU og Samarbeidsutvalg

Hva er Foreldreråd og FAU?

Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna i barnehagen, og foreldrerådet kan velge representanter til Foreldrerådets arbeidsutvalg - FAU - som blant annet kan ha ansvar for og arrangere felles arrangement på ettermiddagstid for barn og foreldre. Liste over representanter i FAU henger på infotavle på basene.

Hva er samarbeidsutvalg?

Samarbeidsutvalget er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende orgel. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver av de andre gruppene.

Samarbeidsutvalget skal få forelagt saker av viktighet for barnehagens drift.

Foreldre til barn ved våre barnehager oppfordres til å ta kontakt med samarbeidsutvalgets representanter, dersom det er saker de ønsker at samrbeidsutvalget skal behandle!

Hva skjer i samarbeidsutvalget?

Samarbeidsutvalget er et rådgivende organ for enhetslederen, og er et virkemiddel for å gi brukere og ansatte større innflytelse på driften av barnehagen. Medlemmene skal kunne påvirkes til å bedre kvaliteten på tjenesten.

Hvert hus har eget samarbeidsutvalg hvor det sitter til foreldrerepresentanter og til ansatte representanter, som representerer hver base. Samarbeidsutvalgene på hvert hus kan også ha både egne og felles møter. Enhetsleder er sekretær, og har ikke stemmerett.

Hvis råd som er gitt via samarbeidsutvalget ikke følges av enhetsleder, må det gis en meget god begrunnelse.

Representant i Samarbeidsutvalgene ved Ugla barnehager 2024/25
  • Berit Gjelten - foreldrerepresentant storbarn Kystadåsen
  • Christoffer Elshaug Hansen - foreldrerepresentant småbarn Kystadåsen
  • Nina Vinje - ansattrepresentant storbarn Kystadåsen
  • Anna Bekken Snøan - ansattrepresentant småbarn Kystadåsen
  • Hege Ler - foreldrerepresentant storbarn Myra
  • Lene Vien Eliassen - foreldrerepresentant småbarn Myra
  • Bente Letnes - ansattrepresentant småbarn Myra
  • Julie Vansvik - ansattrepresentant storbarn Myra

 

  • Leder i Samarbeidsutvalget Kystadåsen : Christoffer E.Hansen
  •  Leder i Samarbeidsutvalget for Myra er Lene Vien Eliassen
    Møtereferat Samarbeidsutvalget
  • Møtereferat 29.10.24

Grønt Flagg

Ugla barnehager er Grønt Flagg-sertifisert og vi fortsetter å jobbe med å videreutvikle vårt miljøarbeid.

Alle våre grupper jobber med miljø ut fra barnets forutsetninger. Vi kildesorterer og vi leverer inn glass, tomflasker og metall sammen med barna. En viktig del av miljøarbeidet er gjenbruk. Barna får bruke gjenbruksmateriale på en kreativ måte, og lage noe nytt av noe gammelt.

Vi har en kjøkkenhage, vi sår blomster og andre vekster, og ønsker å jobbe med dette videre i Grønt Flagg.

Barnehagens miljøregler og miljøregler i bilder

Barnas miljøregler for trafikk 

Barnehagens samarbeidspartnere

Barnehagen og foreldre kan ved behov søke bistand fra barne- og familietjenesten. Barne- og familietjenesten skal bistå barnehager og skoler slik at alle barn og unge med behov for særskilt hjelp og støtte får del i gode utviklings- og læringsprosesser.

Under barne- og familietjenesten ligger blant annet PP-tjeneste, helsestasjon, logoped, fysioterapi, ergoterapi og barnevern.

Ferie og planleggingsdager

Ferieåret 2024: Barnehagene er stengt i uke 28, 29 og 30.

Barnehagen er stengt jul- og nyttårsaften, og onsdag før skjærtorsdag. Vi holder åpent i mellomjula og dagene før påske.

Åpningstid i mellomjula og i den stille påske er 8.00 - 16.00, men mulighet for å utvide dersom noen har et nødvendig behov.

Vi kartlegger behov for barnehageplass før ferien. Dette gjør vi for å kunne utnytte ressurser på best mulig måte, slik at personalet avvikler ferie når det er få barn i barnehagen. Det sender ut påmeldingsskjema for disse dagene via Foreldreportalen.

Oppstart for de yngste

Vi har en foreldreaktiv tilvenning for de yngste barna. Det vil si at barn og foresatte blir invitert til besøk i barnehagen før oppstart. Når barnet begynner i barnehagen er foreldre sammen med barnet minimum fem dager.

Planleggingsdager 2024/25

Barnehagen har fem planleggingsdager hvert barnehageår. Barnehagen er stengt disse dagene. Dagene bruker personalet til kursing, planlegging og forberedelser.

  • 12. august 2024
  • 13. august 2024
  • 31. januar 2025
  • 23. juni 2025
  • 24. juni 2025

Last ned skole- og barnehagekalender i PDF-format

Priser

Priser og egenbetaling

For kommunale barnehager

Godkjenning og tilsyn

Kommunen godkjenner og fører tilsyn med barnehager etter barnehageloven og etter folkehelseloven.

Tilsyn kan være varslet på forhånd eller uanmeldt.

Rapporter fra tilsyn blir lagt ut på barnehagens nettside.

Tilsynsrapporter

24.05.24: Ugla barnehager - rapport og avslutning av tilsyn - Avvikene er rettet og saken er avsluttet.

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Ugla barnehager, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

TK-kode: 042141

Adresse: Olaf Grilstads veg 1, 7025 TRONDHEIM

Leder

Ingvild Aspaas Solhjem
Styrer

Direktetelefon:

Annen:

E-post:

Finn ansatt

search

Ifrah Ali Abdi

Assistent (barnehage)
Direktetelefon:
E-post:

Karin Berdal

Konsulent
Telefon:
E-post:

Berit Merethe Berg

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Siri Bruheim-Larsen

Pedagogisk leder
Direktetelefon:
E-post:

Liss Iren Fevåg

Miljøarbeider
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Frid Fosstveit

Sosionom
Telefon:
E-post:

Hanne K Frantzen Eidsvold

Pedagogisk leder
Direktetelefon:
E-post:

Solunn Enge Gravdal

Barnehagelærer I
Direktetelefon:
E-post:

Wenche Halgunset

Assistent (barnehage)
Direktetelefon:
E-post:

Gayle Doreen Halle

Assistent (barnehage)
Direktetelefon:
E-post:

Laura Carolynne Hodge

Assistent (barnehage)
Direktetelefon: 953939410
E-post:

Helle Strøm Iversen

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Lillian Iversen

Barne/ung.arb. IV
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Mona Iversen

Barne/ung.arb. II
Direktetelefon:
E-post:

Sissel Johannessen

Pedagogisk leder
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Olja Kapor

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Lula Awash Kidanemaryam

Lærling Barne- og ungd.arb.fag
Direktetelefon:
E-post:

Rune Engelsås Kolvik

Assistent (barnehage)
Direktetelefon:
E-post:

Marianne Krabseth

Barnehagelærer
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Unni Kristiansen

Avdelingsleder I
Telefon:
E-post:

Monica Kuvene

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Elise Marie Larsen

Student ho 3.år
Telefon:
E-post:

Bente Letnes

Assistent (barnehage)
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Martin Sørgård Lid

Barnehagelærer
Direktetelefon:
E-post:

Wenche Lilleler

Pedagogisk leder
Direktetelefon:
E-post:

Oromia Kedir Mohamed

Barne/ung.arb.
E-post:

Tonje Myhre

Barnehagelærer
Telefon:
E-post:

Hilde Rein

Pedagogisk leder I
Direktetelefon:
E-post:

Guro Raaum

Barnehagelærer II
Direktetelefon:
E-post:

Ruth Serussi

Barnevernspedagog
Telefon:
E-post:

Lena Frances Skillingsås

Barne/ung.arb.
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Ann Jorid Skjulsvik

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Grethe Skogen

Pedagogisk leder
Direktetelefon:
E-post:

Anna Bekken Snøan

Barnehagelærer
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Tommy Tharaldsen

Barnehagelærer
Telefon:
Direktetelefon:
E-post:

Marianne Rem Thorvaldsen

Pedagogisk leder III
Direktetelefon:
E-post:

Julie Margrethe Vansvik

Barnehagelærer
Direktetelefon:
E-post:

Nina Vinje

Barne/ung.arb.
Direktetelefon:
E-post:

Øydis Økland

Pedagogisk leder II
Direktetelefon:
E-post:

Sist oppdatert: 06.11.2024

042141

Fant du det du lette etter?